Biometry and Data Management

Two years after the foundation of the institute, the Department of Biometry and Data Management has been established in 1983. In the beginning exclusively intended as a service unit supporting the other departments in planning, realising and evaluating epidemiological studies and ensuring an efficient IT infrastructure and database administration, it soon evolved into a department working on questions regarding methods and contents. Besides the indispensable IT services (see IT, Data Management and Medical Documentation Unit) the department emphasises on harnessing and developing biometric methods for epidemiological issues. 

Biometry

The institute has been in the position to assemble biometricians experienced in a wide range of epidemiological studies (case control, cohort, cross-sectional, longitudinal, incidence studies, etc.) as permanent staff. For specific research projects, a number of short-term employees as well as postgraduate students (usually financed by third parties) extend the range of methods employed in the department. In this context the department also offers the opportunity to write a PhD thesis.

Methods development

We are presently working on diverse topics: these include statistical issues related to the pharmacoepidemiologic research database (twophase studies, control for confounding - Statistical Modeling of Secondary and Registry Data Unit), improvement of statistical procedures in the analysis of gene-gene- and gene-environment interactions, the identification of biological pathways involved in the development of diseases and in the statistical modeling of pathways, accumulations of risk or critical time periods in life-course epidemiology (Statistical Methods for Genetics and Molecular Epidemiology Unit), statistical modeling of nutrition data and use of geographical information systems in epidemiologic studies (Statistical Modeling of Primary Data Unit). Furthermore, the department engages in the development of methods for causal inference, e.g. for instrumental variables or time-varying confounding (Statistical Methods for Causal Inference Research Group), and statistical machine learning (Emmy Noether Junior Research Group: Beyond Prediction - Statistical Inference with Machine Learning).

Statistical support - quantitative methods consulting service

The department also houses a methods consultancy service that is used BIPS-internally as well as externally by other research institutions and scientifically working clinicians, primarily from Bremen and the surrounding region. Support is mainly requested in the planning phase of studies e.g. on the selection of the study design or on sample size calculations. Appropriate analysis methods are proposed and/or developed and support in the application of methods as well as in the interpretation and presentation of results is provided.

Data Management

The department is responsible to provide an efficient IT infrastructure for the whole institute. It also develops tools and methods for the implementation of epidemiological studies. Maintenance, administration and activation of the institute's data stock is another responsibility as well as supporting the other departments in planning and carrying out studies. Tools and know how from the fields of data management and medical documentation are shared with external partners in the conduct of common projects. The IT, Data Management and Medical Documentation Unit is responsible for this area of work. The team is comprised of computer specialists and medical documentalists. Within the interdepartmental working group GeTTCausal (GePaRD & Target Trials for Causal Inference), we combine our expertise in secondary data analyses, causal inference and clinical epidemiology to address important causal questions based on GePaRD using the "target trial emulation" (TTE) approach. 

Staff

Bang, Christine Winther
bang(at)leibniz-bips.de

Bergen, Luca
bergen(at)leibniz-bips.de

Boekhoff, Svenja
Tel.: +49 (0)421 218-56978
boekhoff(at)leibniz-bips.de

Börnhorst, Claudia, Dr.
Tel.: +49 (0)421 218-56946
Fax: +49 (0)421 218-56941
boern(at)leibniz-bips.de

Boye, Friedrich
Tel.: +49 (0)421 218-56967
Fax: +49 (0)421 218-56941
boye(at)leibniz-bips.de

Braitmaier, Malte
Tel.: +49 (0)421 218-56983
Fax: +49 (0)421 218-56941
braitmaier(at)leibniz-bips.de

Brünings-Kuppe, Claudia
Tel.: +49 (0)421 218-56975
Fax: +49 (0)421 218-56941
bruening(at)leibniz-bips.de

Buck, Christoph, Dr.
Tel.: +49 (0)421 218-56944
Fax: +49 (0)421 218-56941
buck(at)leibniz-bips.de

Burk, Lukas
Tel.: +49 (0)421 218-56955
Fax: +49 (0)421 218-56941
burk(at)leibniz-bips.de

Cici, Selim
Tel.: +49 (0)421 218-56976
Fax: +49 (0)421 218-56941
cici(at)leibniz-bips.de

Desai, Krishna
desai(at)leibniz-bips.de

Didelez, Vanessa, Prof. Dr.
Tel.: +49 (0)421 218-56939
Fax: +49 (0)421 218-56941
didelez(at)leibniz-bips.de

Dijkstra, Louis
Tel.: +49 (0)421 218-56937
Fax: +49 (0)421 218-56941
dijkstra(at)leibniz-bips.de

Engelke, Tjark
Tel.: +49 (0)421 218-56793
engelke(at)leibniz-bips.de

Foraita, Ronja, Dr.
Tel.: +49 (0)421 218-56954
Fax: +49 (0)421 218-56941
foraita(at)leibniz-bips.de

Frielinghaus, Maria
Tel.: +49 (0)421 218-56791
Frielinghaus(at)leibniz-bips.de

Gabbert, Anja
Tel.: +49 (0)421 218-56934
Fax: +49 (0)421 218-56941
gabbert(at)leibniz-bips.de

Gadczikowske, Yvonne
Tel.: +49 (0)421 218-56889
Fax: +49 (0)421 218-56941
gadczikowske(at)leibniz-bips.de

Gesche, Stephan
Tel.: +49 (0)421 218-56958
Fax: +49 (0)421 218-56941
gesche(at)leibniz-bips.de

Gesing, Nils Fabian
Tel.: +49 (0)421 218-56935
Fax: +49 (0)421 218-56941
gesing(at)leibniz-bips.de

Golchian, Pegah
Tel.: +49 (0)421 218-56790
golchian(at)leibniz-bips.de

Goldberg, Ellen-Barbe
Tel.: +49 (0)421 218-56788
Fax: +49 (0)421 218-56941
goldberg(at)leibniz-bips.de

Hackbarth, Jan
Tel.: +49 (0)421 218-56898
Fax: +49 (0)421 218-56941
hackbarth(at)leibniz-bips.de

Höpner, Anna
Tel.: +49 (0)421 218-56969
Fax: +49 (0)421 218-56941
hoepner(at)leibniz-bips.de

Hummel-Bartenschlager, Willempje
Tel.: +49 (0)421 218-56979
Fax: +49 (0)421 218-56941
hummel(at)leibniz-bips.de

Intemann, Timm, Dr.
Tel.: +49 (0)421 218-56984
Fax: +49 (0)421 218-56921
intemann(at)leibniz-bips.de

Israel-Georgii, Sandra
Tel.: +49 (0)421 218-56976
Fax: +49 (0)421 218-56941
georgii(at)leibniz-bips.de

Janisch-Fabian, Stefan
Tel.: +49 (0)421 218-56968
Fax: +49 (0)421 218-56941
janisch(at)leibniz-bips.de

Kapar, Jan
Tel.: +49 (0)421 218-56929
Fax: +49 (0)421 218-56941
kapar(at)leibniz-bips.de

Koenen, Niklas
Tel.: +49 (0)421 218-56933
Fax: +49 (0)421 218-5641
koenen(at)leibniz-bips.de

Kollhorst, Bianca, Dr.
Tel.: +49 (0)421 218-56980
Fax: +49 (0)421 218-56941
kollhorst(at)leibniz-bips.de

Kutz, Dennis
Tel.: +49 (0)421 218-56959
Fax: +49 (0)421 218-56941
kutz(at)leibniz-bips.de

Langbein, Sophie
Tel.: +49 (0)421 218-56886
langbein(at)leibniz-bips.de

Lehmann, Carola
Tel.: +49 (0)421 218-56963
Fax: +49 (0)421 218-56941
lehmann(at)leibniz-bips.de

Lendle, Nadja
Tel.: +49 (0)421 218-56792
Fax: +49 (0)421 218-56941
lendle(at)leibniz-bips.de

Ludewig, Alina
Tel.: +49 (0)421 218-56882
Fax: +49 (0)421 218-56941
ludewig(at)leibniz-bips.de

Lünzmann, Hauke
Tel.: +49 (0)421 218-56973
Fax: +49 (0)421 218-56941
luenz(at)leibniz-bips.de

Mändle, Andreas, Dr.
Tel.: +49 (0)421 218-56794
maendle(at)leibniz-bips.de

Niemeyer, Marieke
Tel.: +49 (0)421 218-56876
Fax: +49 (0)421 218-56941
niemeyer(at)leibniz-bips.de

Peters, Manuela, Dr.
Tel.: +49 (0)421 218-56924
Fax: +49 (0)421 218-56941
mpeters(at)leibniz-bips.de

Pigeot, Iris, Prof. Dr.
Tel.: +49 (0)421 218-56942
Fax: +49 (0)421 218-56941
pigeot(at)leibniz-bips.de

Pohlabeln, Hermann, Dr.
Tel.: +49 (0)421 218-56947
Fax: +49 (0)421 218-56941
pohlabeln(at)leibniz-bips.de

Preyer-Reupsch, Stephanie
Tel.: +49 (0)421 218-56977
Fax: +49 (0)421 218-56941
reupsch(at)leibniz-bips.de

Prote, Ursel
Tel.: +49 (0)421 218-56974
Fax: +49 (0)421 218-56941
prote(at)leibniz-bips.de

Reest, Stefanie
Tel.: +49 (0)421 218-56750
Fax: +49 (0)421 218-56941
sbrand(at)leibniz-bips.de

Reineke, Achim, Dr.
Tel.: +49 (0)421 218-56966
Fax: +49 (0)421 218-56941
areineke(at)leibniz-bips.de

Renz, Fabian
Tel.: +49 (0)421 218-56971
Fax: +49 (0)421 218-56941
renz(at)leibniz-bips.de

Schaffer, Inga
Tel.: +49 (0)421 218-56871
Fax: +49 (0)421 218-56941
schaffer(at)leibniz-bips.de

Seifert, Bastian
Tel.: +49 (0)421 218-56927
Fax: +49 (0)421 218-56941
seifert(at)leibniz-bips.de

Siafaka, Rebekka
Tel.: +49 (0)421 218-56795
siafaka(at)leibniz-bips.de

Swenne, Annika
Tel.: +49 (0)421 218-56943
Fax: +49 (0)421 218-56941
swenne(at)leibniz-bips.de

Viebrock, Jost
Tel.: +49 (0)421 218-56951
Fax: +49 (0)421 218-56941
viebrock(at)leibniz-bips.de

Volkmar, Philipp Alexander
Tel.: +49 (0)421 218-56948
Fax: +49 (0)421 218-56941
volkmar(at)leibniz-bips.de

Voß, Sönke Knut
Tel.: +49 (0)421 218-56960
Fax: +49 (0)421 218-56941
voss(at)leibniz-bips.de

Wolter, Birgit
Tel.: +49 (0)421 218-56972
Fax: +49 (0)421 218-56941
wolter(at)leibniz-bips.de

Wright, Marvin N., Prof. Dr.
Tel.: +49 (0)421 218-56945
Fax: +49 (0)421 218-56941
wright(at)leibniz-bips.de

Wulf, Thore
Tel.: +49 (0)421 218-56949
Fax: +49 (0)421 218-56941
wulf(at)leibniz-bips.de

Zaja, Marcus
Tel.: +49 (0)421 218-56985
Fax: +49 (0)421 218-56941
zaja(at)leibniz-bips.de

Zhang, Jiumeng
zhang(at)leibniz-bips.de

Departmental News

Nachhaltige Strategien gegen die COVID-19-Pandemie - BIPS schreibt bei Expertengruppe mit

Impfen und Boostern hätten die vierte Welle brechen können, doch nun sei es zu spät. Das schreibt eine Expertengruppe an der auch Prof. Dr. Hajo Zeeb, Leiter der Abteilung Prävention und Evaluation am BIPS, beteiligt ist. In einem Strategiepapier führen sie auf, was jetzt helfen könnte.

Seit Juli 2021 ist auch in Deutschland die Delta-Variante des SARS-Coronavirus-2 (SARS-CoV-2) dominant. Sie ist deutlich ansteckender als die bisher bekannten Varianten. Das bedeutet ein hohes Risiko für Ungeimpfte, sich anzustecken. Dazu kommt, dass der Impfschutz ohne Dritt-Impfung (“Booster”) mit der Zeit kontinuierlich nachlässt. Nach fünf Monaten sinkt der Schutz gegen Ansteckung von einem Faktor von etwa 10 auf einen Faktor 2-3. Dadurch tragen aktuell nicht nur die ungeimpften Personen zur Ausbreitung des Virus bei, sondern auch jener Teil der Bevölkerung, bei dem die Impfung schon länger zurückliegt. Zusammen mit der Saisonalität schlägt sich das in einem rapiden Anstieg der Inzidenzen nieder.

Die aktuelle Situation ist dadurch sehr kritisch. Die exponentiell steigenden Inzidenzen sind direkt mit der Belegung auf den Intensivstationen gekoppelt. Um einer dauerhaften Überlastung der Intensivstationen entgegenzuwirken, ist insbesondere das Impfen und die Verbesserung des Impfschutzes durch eine Dritt-Impfung nachhaltig wirksam. Impfungen haben zwei Schutzwirkungen: Sie schützen die geimpfte Person vor schwerer Erkrankung und ihre Umgebung vor einer Übertragung. Mit jeder Verbesserung des Impfschutzes wird also sowohl die Ausbreitung als auch die Wahrscheinlichkeit eines schweren Verlaufes reduziert. Das Boostern und das Schließen der Impflücken ist deswegen extrem hilfreich. Aktuell stehen Impfstoffe in ausreichender Menge zur Verfügung. Neu auf den Markt kommende Impfstoffe, die zu den “klassischen” Protein-Impfstoffen zählen, könnten das weiter unterstützen, besonders bei Personen, die den bisherigen Impfstoffen kritisch gegenüberstehen. Besonders bei den zuerst Geimpften, d.h., den Personen, die durch ein fortgeschrittenes Alter und eine Grunderkrankung ein erhöhtes Risiko eines schweren Verlaufs haben, ist der Schutz inzwischen deutlich niedriger, und dadurch wird auch die Belastung der Krankenhäuser durch diese Gruppe wieder zunehmen. Eine rasche Dritt-Impfung dieser recht großen Gruppe, sowie all jener, die Kontakte zu vulnerablen Personen haben, reduziert die erwartete Belastung des Gesundheitssystems deutlich.

Eine deutliche Reduktion der Infektionsdynamik wird aber erst mit Hilfe wirklich flächendeckender Dritt-Impfungen erreicht werden können. Nötig ist hierzu allerdings eine erhebliche Beschleunigung des Impftempos für die Dritt-Impfungen: Da seit Ende Mai ca. 7 % der Bevölkerung pro Woche zweit-geimpft wurden, wäre nun die gleiche Impfgeschwindigkeit bei der Dritt-Impfung 5-6 Monate später möglich und sinnvoll. Simulationen zeigen, dass eine Booster-Kampagne mit dieser Impfgeschwindigkeit bereits nach einem Monat erste Wirkung zeigen wird.

Bis ein ausreichender Teil der Bevölkerung geboostert und geimpft ist, bedarf es in der aktuellen Situation zudem deutlicher und wirksamer Maßnahmen zur Überbrückung, wenn die Intensivstationen nicht stark überlastet werden sollen. Hier sind die bekannten AHA+LA Regeln, sowie konsequent durchgesetzte und flächendeckende Regeln und Testkonzepte im Arbeits- und Freizeitbereich wichtig und hilfreich. Eine vermehrte Testung als alleinige Maßnahme wird zur Durchbrechung der beginnenden Winterwelle wohl nicht reichen. Die Wirksamkeit möglicher Maßnahmen beschreiben wir im Detail im Text.  Jedoch sind das nur Überbrückungsmaßnahmen, da sie das Problem der zu hohen Ausbreitungsgeschwindigkeit nicht direkt adressieren, sondern es stattdessen der “natürlichen Immunisierung” durch Infektion überlassen. Die “natürliche Immunisierung” schreitet jedoch deutlich langsamer voran als das Impfen es könnte, und ist auch mit einer erheblichen Krankheitslast verbunden. Insofern erscheint ein schnelles und umfassendes Impfen und Boostern als die wirksamste Methode um die aktuelle Welle bald zu brechen und das Pandemiegeschehen nachhaltig zu kontrollieren.

Den kompletten Text finden Sie hier.

 

Wie kann eine wirkungsvolle Strategie für den Winter aussehen?
Wie kann eine wirkungsvolle Strategie für den Winter aussehen?

Iris Pigeot
Head of Department (Scientific Director)

Contact:
Prof. Dr. Iris Pigeot
Tel: +49 (0)421 218-56742
Fax: +49 (0)421 218-56741

Email:
pigeot(at)leibniz-bips.de


Vanessa Didelez
Deputy Head of Department
(Head of Research Group)

Contact:
Prof. Dr. Vanessa Didelez
Tel: +49 (0)421 218-56939
Fax: +49 (0)421 218-56941

Email:
didelez(at)leibniz-bips.de



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Stefanie Brand
Tel.: +49 (0)421 218-56750
sbrand(at)leibniz-bips.de